Vad förväntas av våra kritiker?

Bloggens innehåll består i huvudsak av filmrecensioner. Ta dig i akt dock, då det kan förkomma andra ting som recenseras. Utförandet är på proffessionell hobby-nivå till den utsträckning orken och lusten finns. En gnutta känslosvall kan förekomma. Välkommen att ta del av Gonzos och Dukes åsikter.

tisdag 26 augusti 2008

ARN - RIKET VID VÄGENS SLUT

Ord på papper är ofta bättre än ord i mun.

Den andra Arn-filmen(2008) är i stort sett bara en uppvisning av hur man säger repliker med en känsla istället för att säga vad man känner. Vems fel? Regissören Peter Flinth, så klart. Det är ju i princip inga dåliga skådisar i ensemblen men agerandet är inte trovärdigt på något sätt. Denna andra film verkade utlova mer strider och lite mer fart än sin föregångare. Som Brasse Brännström sade för mer än 20 år sedan "FEL! FEL! FEL! FEL!". Den andra filmen är precis som den första. Prat, prat och prat i två timmar och sedan så är det en slutstrid. Under den här tiden så kan du enkelt pricka av alla efterapningar från Braveheart och Kingdom of Heaven.

Den första filmen var en större behållning för mig ENDAST på grund av att en gammal klasskamrat dök upp helt sonika i en liten roll. Den andra filmen hade EN enda bra scen men jag kan enligt proffessionalitetens alla regler inte avslöja det då jag kanske spoilar något för dig. Filmskaparen eller filmskaparna vill ju gärna att tittaren ska få med sig något när de lämnar biosalongen. Det enda jag kunde tänka på vägen ut var att "Vänta nu... det här var ju Crocodile Dundee 1 och 2! Först var de i Sverige, sen Jerusalem och sen var det slut. Nu var de i Jerusalem, sen Sverige och sen var det slut. Precis som Micheal J. 'Crocodile' Dundee. Tänka sig!"

DUKE SÄGER
4/10.

1 kommentar:

by Stfn sa...

Jag fortfarande på att ta igenom mig första filmen - lär ju dröja innan jag ser denna :)